Tid för eftertanke



Ibland händer det saker i livet som får det att stanna upp.
Jag tror att det finns en mening med den typen av stopp.
Nu tänkte jag berätta om en sak - som jag säkert har
berättat tidigare... Det skulle alls inte förvåna mig.
Men, vissa saker tål att upprepas - inte sant?

För många år sedan lyssnade jaga på ett föredrag som
den alldeles fantastiske brandmannen Lasse från Göteborg
höll. Lasse är killen, ni säkert har hört talas om, som på sin
allra första utryckning blev svårt bränd i en olycka som
skedde i samband med att bilen han åkte i färdades rakt
in i ett gasmoln. På bara någon tiondels sekund stannade
hans liv upp. Och det stod till under en tid. För att sedan
fortsätta - en helt annan väg.



På sin resa till det som nu skulle bli hans nya liv passerade
han bland annat ett buddhistiskt munkkloster i Asien.
Lasse valde att stanna där ett tag för att få ett andrum i sin
rehabilitering. Det han sedan fick med sig när han reste där
ifrån kom att betyda mycket för honom under hans fortsatta
färd - med sig själv och i världen.

De munkar han träffade lärde honom mycket om massor.
Bland annat fick de honom att förstå att man kan se på
saker från en mängd olika håll och att det som händer
får en annorlunda betydelse och innebörd från ett
annat perspektiv.

Buddhister talar till exempel om små och stora dödar.
En liten död är en händelse som sker för att vi just ska
stanna upp, andas, se, lyssna, tänka till och kanske byta
riktning. Ta en annan väg i livet. Förändra. Tänka om.
En liten död är att se som ett nödvändigt kommatecken
i livet.

Jag tror att det du, jag och alla andra i din omgivning
nu går igenom är en slags liten död.
Det som händer och sker är en anledning för oss att
stanna upp och tänka till. Det är tid för eftertanke.

Om du vill och orkar kämpa så kommer ingenting
bli som det har varit. Det är hög tid att förändra
saker och ting. Och allt kan bara bli bättre för
oss alla.

Tänker på dig.


Kram





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0