Spännande möten och kaxiga kex...



Söndag eftemiddag.
Snart måndag.
Strax november.
Vintertid.

Helgen har varit fin på många sätt.
Spännande möten.
Nya erfarenheter.
Nya insikter.
Ett givande och ett tagande.
Berikande.
Utarmande.

Lilla A har bilvit stora A.
Strulig, trulig tonårstjej.
Lite vuxen.
Lite barn.
Mycket mitt i mellan.
Rebell.
Revolt.
Ett kaxigt kex.

I fredags kom hon till oss.
Vi hade bestämt så.
Vi pratade.
Vi vred.
Vi vände...
Ut och in på oss själva
och på varandra.
Skratt.
Gråt.
Löften.
Svek.
Kärlek och
varma kramar.

Vi skrev ett kontrakt.
Vi talade om konsekvenser.
Vi nickade, förstod och var överens.

Kram och godnatt.

Lördag morgon.
Ingen Johanna.
Sov på söder inatt.
Ser man på.
Ser man på.

Lilla A vaknade sent.
Osminkad.
Morgonrufsig.
Avväpnad.
Vi åt frukost och pratade mer.
Och antecknade.
Och ändrade.
Och suddade.
Och skrev mer.
Det blev fem genomtänkta
punkter i ett randig kollegieblock.
Fem punkter på sex veckor.
Känns rimligt, sa lilla A.
Och jag håller med.
Det här kommer att gå kalasbra!

Johanna kom hem.
Tjejerna gillar varandra.
Många minnen.
Glada skratt.
Kärlek.
Närhet.
Inga masker.
Allt på riktigt.
Sant och äkta.
Nästan som systrar.

Skjutsade hem lilla A
till mamma vid femtiden.
En kram och en kram till.
Du betyder mycket för mig,
det vet du.
Jag vet att du inte tvivlar
på min kärlek och det
känns så bra.
Jag vet att du vet att jag
menar allvar, visst?

Denize och Winston var
bjudna på middag hos Kevin.
Johanna jobbade lördag kväll
och natt mot söndag.
Jag skulle träffa någon.
Någon jobbade sent med båten.
Och jag orkade inte vänta...

Pratade med någon annan i  telefonen.
Vi pratade om allt mellan himmel och jord.
Om smulor och kaxiga kex.
Om lilla A.

Jag åkte och hämtade någon annan.
Han kom ut med pyjamasbyxor och
utan strumpor i skorna.
Vi tände ljus.
Satte på musik.
Drack ett glas vin.
Och ett till.
Och ett till.

Timmarna flög iväg.
Plötsligt var det vintertid.
Och morgon.
Någon annan sov kvar.

Lite trasig söndagsmorgon.
Jimmie kom förbi med Nemo
på väg till innebandyn.
Johanna satte fart och
gjorde sig i ordning.
Vi skjutsade hem någon annan
och åkte tillsammans till Aspudden.
Första matchen var just klar då
vi kom dit. Köpte fika och satte
oss till rätta för att se andra matchen.
Den fick ett snabbt slut.

Ett tveksamt domslut
gjorde Jimmie arg.
Utvisningen gjorde
honom än mer arg.
Nästa felaktiga
domslut gjorde honom
rosenrasande.
Galen av ilska gav han
sig på en motspelare
och tänkte välta stolen
som domaren satt i.
Och Nemo var helt förskräckt.
Och jag jättearg.
Och Johanna likaså.
Snipp, snapp, snut
så tog den matchen slut.


Väl hemma ringde Micke
och berättade att kaffet och
sen frukost var serverat.
Jag kvistade över och
blev kvar ett par timmar.
Faktiskt himla trevligt
och en massa bra prat!!

Så, var den helgen till ända.
Snart.


Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0