Ibland är allt bara så svårt...


10-10-10

En speciell dag.
På många sätt.
Lite bra.
Mycket dålig.
Lite glad.
Mycket ledsen.



Så har de då gjort det.
Säger Han i all fall.
De har satt en punkt.
De har bestämt att inte fortsätta
sina liv tillsammans utan i fortsättningen
gå varsin väg.

Ett väntat besked.
Ett fruktat besked.
Ett allt annat än överraskande besked.

Det har liksom legat i luften.
Länge.
Faktiskt under flera år.
När det inte deras relation har varit ett
fullständigt kaos så har relationen varit haltande.
Eller halvdålig. Eller trist. Eller...
Jag minns ärligt talat inte när jag senast
kände att den var bra. Riktigt bra.
Och Han minns det inte heller.
Och inte heller Hon.

Det beslut de idag har fattat är ett modigt beslut.
De står inför varsin resa som kommer att bli tuff.
Jag hoppas att de, hur jäkligt det än kommer att
kännas vissa stunder, alltid ser till att de gör de
bästa valen för Barnets skull. Att de är kloka och
sansade. Och att de beter sig schysst och med
respekt inför varandra.

Jag känner att jag har gjort allt jag har kunnat
för att hjälpa dem bägge så här långt i livet och
utifrån min horisont. Jag har haft fullt schå med
att balansera och inte snubbla. Med att visa att
jag finns där, utan att tränga mig på. Att jag bryr
mig, utan att lägga mig i.

Återstår gör nu bara att fortsätta finnas där.
Ärligt, sant och lojalt.
Mycket kärlek.
Mycket värme.
Öppen famn för den som vill.

Och att framförallt se till att fortsätta
att vara världens bästa... för Barnet.

Och att hålla tummarna för att detta kanske
ändå inte är en punkt, utan bara ett kraftigt
kommatecken. En välbehövlig paus som ska
användas till kloka saker. Till exempel att se
att de egna vingarna bär. Till exempel att
träna på att kommunicera.

För även om det inte blir ni igen.
Även om ni bestämmer er för att nu skilda vägar gå,
så finns det mer än en mening med den tid ni fick
tillsammans. Om ni andas in och andas ut så kommer
ni att förstå vad det är ni har lärt om er själva och om
varandra. Och ni kommer att känna vad det är ni måste
träna på.



Det kommer att dyka upp nya relationer och nya förhållanden.
Och det kommer att finnas nya gropar ramla ned i och nya
trådar att snubbla på. Se bara till att inte ramla i de gropar
ni redan varit i och att snubbla på gamla trådar.
Se där, där ser ni vad ni har lärt om er själva av varandra.
Se där, där var en av meningarna med ert möte.

Och prata inte illa om varandra.
Glöm aldrig bort att ni har ett lite barn tillsammans.
Ni är mamma och pappa till ett litet oskyldigt barn.
Tänk på det de stunder när ni är rasande arga på varandra.
För dessa stunder kommer att dyka upp.

När du har lust att skrika åt henne, så att alla hör,
att hon kan dra till varmare ställen - så är det också barnets
mamma du önskar dit. När du kastar ut homom så
är det också barnets pappa du ber ska försvinna.

Försök att göra detta på bästa sätt.
Jag vet att ni kan det.
Jag vet att ni klarar det.
Se bara till att det blir gjort på ert sätt.
Inte på någon annans sätt.
Lyssna på goda råd, men fatta egna beslut.
Låt er inte skrämmas av andras rädslor.

Nu ska jag snart krypa ned i sängen.
Och imorgon när jag vaknar så är det en ny dag.
Och kanske visar det sig då att den 10:e i 10:e
inte var annat än en mardröm...

Jag blundar och hoppas.

Älskar er.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0